Sok ember küzd alvásproblémával, és sokan sajnos csak altatóval tudnak elaludni!

Az alvás nagyon fontos része életünknek: a napi eseményeket akkor tesszük helyre, az érzéseket akkor dolgozzuk fel – tehát az agyunkban akkor teszünk rendet. A folyamatos kialvatlanság rossz hangulathoz, hosszú távon depresszióhoz vezet. És fordítva is igaz, a depressziós ember rossz alvó. Az immunrendszerünk is éjszaka, alvás közben a legaktívabb. A vírusokkal, baktériumokkal ekkor veszi fel a harcot, ezért szoktunk egy kiadós alvás után másnapra jobban lenni egy megbetegedésből. Ha tehát kihagyjuk az alvást, az immunrendszerünket sanyargatjuk vele, és ezáltal hajlamosabbak vagyunk a betegségekre. De az immunrendszer feladata az is, hogy eltakarítsa a testünkben nap mint nap megjelenő, kórosan működő daganatsejteket. Ha az immunrendszerünk nem elég éber (tehát nem pihenünk eleget), akkor ezek az ártatlan daganatsejtek felszaporodnak, és daganatos megbetegedéshez vezetnek.

De például a növekedés, a sejtek megújulása is éjjel történik. Tehát ha egészségesek, fiatalosak, “ránctalanok” szeretnénk maradni, akkor aludjunk sokat, a belső szerveink is jobban tudnak műküdni, ha rendszeresen megújulhatnak, átépülhetnek!

Tehát az alvást ne egy haszontalan, időpocsékoló tevékenységnek fogjuk fel, hanem az életünk fontos részének, amikor is a testünk gyógyul, növekszik, megújul. Gyakorlatilag az alvástól elvett idő az élethosszunkat rövidíti, mert a testünket rossz hatékonysággal működtetjük.

Az alvás mennyisége egyénenként változó, de alapjában véve 8-9 óra javasolt naponta. Azt azonban tudnunk kell, hogy az életkorral egyre kevesebb alvásra van szükségünk, mivel a világból egyre kevesebb újat fogunk fel, egyre kevesebb újat tanulunk, és idegrendszerünk emiatt nem fárad ki oly mértékben napi szinten, hiszen alvás közben dolgozzuk fel a nap során tanultakat. Ráadásul az életkorral sejtjeink önmegújuló képessége is csökken, anyagcserénk lassul, az agyunknak tehát kevesebb irányító feladata van, ami miatt kevésbé merül ki.

Ha fáradtak vagyunk, hajlamosabbak vagyunk a rossz hangulat mellett a túlevésre is, hiszen a fáradt agyunknak extra cukorigénye van, és ez az üzenet éhségben csapódik le a tudatunkban. Ilyenkor stimuláló szerekkel, mint kávé, csokoládé próbáljuk korbácsolni testünk.

A megfelelő alváshoz több dolog kell, ha elalvási/átalvási problémánk van, a következőkre érdemes odafigyelni:

Próbáljunk mindig ugyanabban az időben lefeküdni és felébredni, tartsunk rendet. Ez azt jelenti, hogy még ha nem is vagyunk álmosak a megszokott lefekvési időpontban, vagy már előtte egy órával is majd leragad a szemünk, próbáljuk megtartani a rendet. Ugyanígy a felkelést is álmosságtól függetlenül próbáljuk beállítani. Fáradozásaink hatására néhány hét múlva testünk megtanulja a rendet, és alvásminőségünk javul.

Elalvás előtt 1 órával ne csináljunk semmilyen stimuláló tevékenységet – munka, szellemi tevékenység, TV-nézés. Manapság a TV programok sajnos mind akciódúsak, meghökkentőek, villódzók, ezáltal megdobják az adrenalinszintünket, ami az adott pillanatban jó érzéssel tölt el minket, de hosszú távon a TV-hez való “hozzászokáshoz” vezet, és folyamatosan stresszhelyzetben tartja a testünket. Lefekvés előtt fél-egy órával ne oltsunk villanyt, mert a fény a testnek azt az üzenetet küldi, hogy napközben van, munkára fel.

Ha azért nem tudunk elaludni, mert valamilyen gondolaton rágódunk folyamatosan, és nem tudunk kilépni ebből, akkor érdemes valamilyen lazítást végezni. Például lefekvés előtt 5 perces nyújtó-lazító gyakorlatok, jógagyakorlatok, ima, meditáció, légzőgyakorlat. De az is hasznos, ha számba vesszük, hogy az adott napon milyen 3 jó dolog történt velünk, és akkor egy összességében rosszul megélt napnak is pozitív kicsengése lehet.

Bizonyos gyógynövények – levendula, citromfű – illóolaja párologtatóban, bedörzsölve, teaként fogyasztva szintén lazító hatású.

Este kerüljük a stimuláló (kávé, kakaó, csokoládé, fekete tea stb.), nehezen emészthető ételek (zsíros, húsos), illetve a nagy mennyiségű vacsora fogyasztását, és este 6-fél7 után már ne együnk. A nátrium-glutamát ízfokozót tartalmazó élelmiszerek este szintén stimulálják agyunkat. A nagy mennyiségű rendszeres alkoholfogyasztás (alkoholizmus) idegrendszer-bénító, izomlazító, légzéscsökkentő hatása miatt rossz minőségű alvást idéz elő!

Mindazonáltal azt is tudni kell, hogy emberből vagyunk, nem gépek, akiket az időjárástól kezdve az érzésekig minden befolyásol, és időnként előfordulhat, hogy nem jön álom a szemünkre – fogadjuk el, legyünk türelmesek saját magunkkal, majd a következő nap kialusszuk magunkat.